Mye folkemusikk og gammeldans fredag og lørdag!

Kommende fredag og lørdag (30.-31. august) vil det dreie seg om folkemusikk og gammeldans på Rockheim i Trondheim. Er du i nærheten – ikke gå glipp av dette! Norske Trekkspilleres Landsforbund (NTL) er medarrangør for Trondheim GammelGroove!

- Bakgrunnen er at det hele tiden forsvinner arenaer hvor man kan framføre gammeldans. Den trenden prøver vi å snu. Samtidig har jeg et mantra om at desto flere som danser gammeldans, som er bruksmusikk, desto flere vil spille trekkspill/torader, sier leder Odd Arne Halaas i NTL.

I reklamen for arrangementet heter det som følger: «Gjør deg klar for en fantastisk helg fylt med trøndersk musikk, dans og moro på Rockheim! Trondheim GammelGroove feirer det beste av trøndersk festkultur og kulturarv og vi inviterer deg med på festen! Opplev et sydende dansegulv med trøndersk sosialdans og de beste spelemannslag og -grupperinger - midt i urbane Trondheim!»

Blant navnene som står på plakaten er P. A. Røstad, Ove Bjørkens, Jorun Marie Kvernberg & Kristina Farstad Bjørdal, Daniel Røssing Trio, Halaas & Kjøsen & Fuglem & Flakne, Snaustrinda Spelemannslag, Spelemannslaget Laust og Fast og Søndre Trondhjems Spelemannslag.

Det starter med familievennlig dansefest på fredag. Fortsetter med diverse kurs og panelsamtaler på lørdag. Det blir spelkurs fele med Jorun Marie Kvernberg, spelkurs trekkspill med Kristina Farstad Bjørdal, kræsjkurs torader med Trondheim Toradergruppe og diverse dansekurs. Og helga avsluttes med storslagen gammeldansfest med noen av de beste innen sjangeren og dans natta lang.

Det hele arrangeres av TrondheimFOLK, Rockheim - det nasjonale museet for populærmusikk, Norsk senter for folkemusikk og folkedans, Norske Trekkspilleres Landsforbund og Dance ICH. Videre gjennomføres arrangementet med støtte fra Trondheim kommune, SMN Samfunnsutbytte, Trøndelag fylkeskommune, Norsk Kulturråd, samt prosjektet Dance-ICH v/Norsk senter for folkemusikk og folkedans og Rockheim som er finansiert av EU gjennom ordningen Kreativt Europa.

About the author

Per Jørund Grøthe