Skip to main content Skip to footer

Malm vant superfinalen nok en gang

- Dette var herlig. Og det blir aldri en vane. Her tar vi ikke noe på forskudd. Det var med mange dyktige utøvere i konkurransene. Dette var veldig motiverende, sier leder Svein Kåre Haugen i Malm Trekkspillklubb som en kommentar til at trønderklubben enda en gang vant superfinalen i gammeldans under NM på trekkspill og durspill, som går denne uka i Oppdal kulturhus på Oppdal i Trøndelag.

Lederen kan ikke på stående fot si hvor mange ganger de har vunnet superfinalen. Men etter litt hoderegning kommer han etter hvert fram til at de har gått til topps fem ganger. Og det er ikke bare rekordmange deltakere under årets NM. Det er også svært mange trekkspillere med i klubben fra Malm. De stiller nemlig med hele 19 trekkspillere og komp.

- Mange unge kommer tilbake til oss når de er ferdig med skolegang og studier. Og det setter vi veldig stor pris på, sier Svein Kåre.

Han er også godt fornøyd med å ha NM på Oppdal.

- Det er veldig trivelig å komme til Oppdal, og så er bygda omtrent midt i landet. Det er lett å komme seg hit, sier Svein Kåre Haugen.

Det var tre startende som kvalifiserte seg til superfinalen, nemlig Malmgutan 2.0 og Martin Sørlie Brendemoen, i tillegg til Malm Trekkspillklubb. Ellers nevner vi at det i år var omtrent 50 prosent økning i deltakelsen fra i fjor. Totalt stilte det om lag 150 i konkurransene. I tillegg var det god oppslutning fra lokalbefolkningen. Vi kommer tilbake med mer fra NM på NTLs nettside og sosiale medier og i kommende utgave av Trekkspillnytt.

(Tekst og foto: Per J. Grøthe)

About the author

Per Jørund Grøthe