Skip to main content Skip to footer

Jovan laget musikken til «Isak og koia»

INNSPILLING: Musikken til TV-serien ble spilt inn på NRK på Tyholt i Trondheim. (Foto: Privat)

Når NRKs nye dokumentarserie «Isak og koia» ruller over skjermen, er det med stemningsfull og særegen musikk i bakgrunnen. Det er trekkspillet som leder an – og det er Jovan Pavlovic, bosatt  i Trondheim og kjent for sitt allsidige musikalske virke, som har komponert og spilt inn musikken til serien.

– Jeg ble oppringt av regissør Mari Wedø, som spurte om jeg kunne tenke meg å lage musikk til en serie hun skulle lage. Jeg var selvfølgelig veldig positiv til det, og vi avtalte et møte på NRK i Trondheim. Etter det møtet ble vi begge enige om at dette kunne bli et morsomt prosjekt. Jeg ble veldig ivrig og kom raskt i gang med komponeringen, forteller Jovan.


Hva slags stemning og uttrykk ønsket du å skape med musikken i serien?

– Det er forskjellige stemninger som kreves i en serie. Det er for eksempel en litt Tom Waits-aktig låt som spilles når Isak gjør tøffe ting, som å løfte eller rive deler av koia. Når han står opp om morgenen og ser utover den flotte norske naturen, er det naturlig med en ballade. Jeg var opptatt av å snike inn så mye trekkspill som mulig, og er veldig glad for at de godtok det!

Hvilken rolle spiller trekkspill i lydlandskapet til «Isak og koia»?

– Trekkspillet står definitivt sentralt i lydbildet. Det er mange små snutter hvor det bare er trekkspill som forsterker en stemning. Den låta jeg liker best, er en ballade dedikert til hunden Buster. Den kommer til å bli spilt flere ganger i løpet av serien, forteller Jovan.

Hvordan jobbet du med å tilpasse musikken til seriens handling og karakterer?

– Slike prosesser skjer som regel i tett samarbeid med regissøren. Mari hadde klare tanker om hvordan hun ville ha musikken, men var samtidig veldig åpen for mine forslag. Jeg liker å være med i en skapende prosess, der man ikke nødvendigvis får et ferdig produkt med én gang, men må gjennom flere runder.

Kan du fortelle litt om samarbeidet med serieskaperne – fikk du konkrete føringer, eller hadde du frie tøyler?

– Det var både og. Noen av låtene mente de var så fine at de ville tilpasse scenene til musikken, mens andre scener var så viktige for dem at jeg måtte time musikken nøyaktig etter handlingen. Det var en veldig spennende prosess, fordi det var helt nytt for meg, forteller Jovan.

Hadde du noen musikalske inspirasjonskilder da du komponerte musikken til serien?

– Jeg hadde ingen konkrete inspirasjonskilder, men jeg merket etter hvert at jeg ble veldig opptatt av å analysere musikk mens jeg så på filmer og serier. Plutselig oppfattet jeg filmmusikk på en helt annen måte og ble veldig bevisst på hvor viktig den er for å fremheve en scene.

Hvordan skiller dette prosjektet seg fra annet komposisjonsarbeid du har gjort?

– Dette var definitivt noe helt nytt for meg, ettersom jeg aldri før har laget musikk for TV. Å ha laget en del musikk for teater har hjulpet mye, men det er likevel en annen prosess der man virkelig blir satt på prøve som komponist, forteller Jovan.

Hvilke utfordringer møtte du i arbeidet med musikken, og hvordan løste du dem?

– Den største utfordringen var å tørre å lage noe enkelt. Jeg måtte hele tiden ha i bakhodet at musikken skal forsterke serien, ikke konkurrere med den. Den skal ikke være ”bedre” enn selve serien, men gjøre serien bedre – og det er ikke alltid lett å få til, sier Jovan.


Har du en favorittscene der musikken din virkelig løfter stemningen?

– Ja, det er kanskje en burlesk vals som spilles når Isak kjører gjennom Oslos tunneler og krasjer flere ganger fordi koia er for høy. Det var veldig gøy å lage musikk til den scenen!

Hva håper du at publikum sitter igjen med etter å ha sett Isak og koia og hørt musikken din?

– Jeg håper at de liker både serien og musikken, og enda mer at mange oppdager hvor fint trekkspill kan låte i en TV-serie, sier Jovan.

About the author

Per Jørund Grøthe