Skip to main content Skip to footer

God økonomi og gjenvalg på Halaas

I løpet av litt over en klokketime på søndag ble det gjennomført digitalt landsmøte i NTL. Det var årsberetning, regnskap, budsjett og valg. Blant annet kom det fram at økonomien til forbundet er god. Videre ble Odd Arne Halaas gjenvalgt som leder. Vi fikk også vite at NM 2025 blir på Oppdal i Trøndelag fra 26.-28. juni.

Det offentlige driftstilskuddet til NTL har økt de siste åra. I 2022 var dette på 1,18 millioner kroner. I 2023 steg det til 1,50 millioner, og i 2024 har det økt til 1,90 millioner. Dette er en viktig årsak til at forbundet nå har en stabil og god økonomi.

– Det er ikke noe mål i seg selv å ha betydelige overskudd, men vi har hatt behov for å styrke egenkapitalen for å ha økonomisk evne til å gjennomføre framtidige satsinger og for å nå de målene som er blitt satt, sier leder Odd Arne Halaas.

Gjennom året bidrar NTL med midler til medlemmene gjennom forskjellige ordninger. Enten ved direkte tilskudd til ulike prosjekter og tiltak eller ved at forbundet står for administreringen. Da tenker vi på blant annet Frifond, momskompensasjon og voksenopplæringsmidler. Hvert år får medlemmene cirka to millioner kroner gjennom disse ordningene. Videre er NM et stort arrangement. I tillegg planlegges det flere prosjekter til beste for miljøet og medlemmene. Dette vil forbundet komme tilbake til.

Medlemsutviklingen

Det kommer jevnlig nye innmeldinger, men likevel er medlemstallet synkende. En viktig årsak til dette er at eldre medlemmer dør. Videre er koronapandemien et moment som blir trukket fram i forklaringen.

– Koronapandemien medførte mindre aktivitet i miljøet. Og vi er ikke tilbake til normalen ennå. Når det er mindre aktivitet, blir det færre som melder seg inn hos oss. Samtidig er det en del medlemmer som faller fra av naturlige årsaker, sier Halaas.

Valg

Mange tillitsvalgte i NTL har hatt verv i flere år. Dette innebærer god kontinuitet og mye erfaring blant de som er valgt inn. Men man setter også pris på å få inn nye krefter og nye tanker i forbundet, slik årets valg bidro til. I tillegg til at Halaas ble gjenvalgt som leder i forbundet, ble nestleder Kai Roger Magnetun gjenvalgt for to år. Det samme ble Lars Røyseng, leder for konkurransekomiteen. De øvrige i landsstyret er Marthe Amalie Dalene Wærnes (leder i rekrutteringskomiteen), ungdomsrepresentant Ragnhild Trovik Hasle og vara for ungdomsrepresentant, Ragnhild Nomeland Willoch.

I konkurransekomiteen var det gjenvalg på Brith Laila Ouff. Øvrige medlemmer i denne komiteen fra januar 2025 er Ragnhild Trovik Hasle, Hilda Sofie Løken Taklo og Lars Røyseng.

Rekrutteringskomiteen  blir fra kommende årsskifte som følger: Marthe Amalie Dalene Wærnes, Mads Erik Odde (gjenvalgt for ett år), Svein Kåre Haugen (gjenvalgt for to år), Ane Bogfjelldal (gjenvalgt for to år) og Kalle Moberg (ny i komiteen og valgt for to år).

I redaksjonskomiteen var det gjenvalg for to år på Tore O. Koppang og Rune Larsen. Eirik Kårstad er nyvalgt medlem for to år. Anders T. Hasle var ikke på valg. Per J. Grøthe er fast medlem.

Etter årets landsmøte består valgkomiteen av følgende medlemmer: Anders T. Hasle (gjenvalgt for to år), Øivind Farmen (nyvalgt for to år), Stein Magne Eggen (ikke på valg), Ailin Kristine Solberg (ikke på valg) og Bjørnar Pettersen (ikke på valg).

LST revisjon fortsetter som forbundets revisor.

Ingen innkomne saker

Kretser og medlemmer har mulighet for å sende inn saker i forkant av et landsmøte. Men denne gang var det ingen slike saker.

NM

NM er en viktig arena for NTL, utøverne og trekkspill- og durspill-Norge generelt. Man trenger noe å øve mot og et sted å treffes og spille sammen. Flere steder er vurdert som arena for NM 2025. Men Oppdal har gitt det beste økonomiske tilbudet til deltakere og arrangør. Videre var det god oppslutning om NM 2024, som ble arrangert på nettopp Oppdal. Kulturhuset og overnattingsstedene er også lett tilgjengelig og godt egnet til et slikt arrangement. Og ikke minst er det gode lokale samarbeidspartnere i den trønderske fjellbygda.

For øvrig har det kommet inn noen innspill til arrangøren NTL foran kommende års arrangement når gjelder den praktiske gjennomføringen. Disse innspillene vil forbundet selvsagt ta med videre i planleggingen. Vi vil  komme tilbake til mer om NM 2025 både på NTLs nettside og sosiale medier og i medlemsbladet Trekkspillnytt.

About the author

Per Jørund Grøthe