Skip to main content Skip to footer

Arendal Trekkspillklubb inviterer til førjulskonsert i kulturhuset

Arendal Trekkspillklubb er en aktiv klubb, og de kan oppleves offentlig i flere sammenhenger gjennom året. Nå merker vi oss at de 17. november inviterer til førjulskonsert i Arendal kulturhus.

En sentral samarbeidspartner er Arendal Mannskor, og tittelen på arrangementet er «Let There Be Music». Det er også variert program, og et ungt talent medvirker.

Andre medvirkende er Sørlandet Spelemannslag, Kitty Theobald Gjerland, Per Oddvar Rosmo, Steinar Modalen og Hans Christian «Basse» Andersen, med musikalsk leder Ole-Bjørn Gullbring.

Det unge talentet er Kitty Theobald Gjerland. Hun er 17 år og fra Eydehavn, og det er klassisk piano som er instrumentet. Starten var med trekkspill, men hun begynte også med piano da hun var sju/åtte år gammel.

Videre nevner vi at Kitty i et par år var med i TUP (talentutviklingsprogram for talentfulle ungdommer i alderen 13-19 år ved Universitetet i Agder). Og nå er hun deltaker i Nasjonalt Klavertiltak. Vi tar også med at hun i 2022 vant 2. premie i Ungdommens musikkmesterskap.

Men det stopper ikke med dette. I Ung klassisk 2024 vant hun førstepris i klasse 3 og solistprisen for å spille med Kristiansand Symfoniorkester i 2025. Ved Arendal kulturskole er Hui Hsuan Wang hennes lærer.

Sørlandet Spelemannslag har historie tilbake til 1965. Det ble stiftet av personer med interesse for folkemusikk. I dag har de 18-20 aktive musikere i alderen 25-80 år med i sine rekker, og de spiller folkemusikk fra Agder, både slåttemusikk og runddansmusikk med spesiell vekt på den lokale folkemusikken fra Holt/Tvedestrand. Men de har også med musikk fra andre deler av landet. Hovedinstrumentene er hardingfele og vanlig fele. Men trekkspill, harpeleik, kontrabass, gitar og fløyte er også med og fyller ut lydbildet.

De deltar også på konserter og gudstjenester, og de spiller til dans. De har vært med på flere landskappleiker og regionale tevlinger, både representert ved hele laget og ved enkeltmedlemmer, med gode resultater og gjeve priser.

Arendal Trekkspillklubb ble stiftet 13. juni 1970 av lokale trekkspillere. F.o.m. høsten 2015 har Arendal Trekkspillklubb hatt årlige konserter med inviterte gjestesolister på sang, trompet, klavér og slagverk. Klubben har også samarbeidet med flere av distriktets kor. Arendal Trekkspillklubb fylte i 2020 50 år, og nå har de ni medlemmer, inklusive el-bass og el-gitar. Klubben har et variert repertoar med gjennomarrangerte arrangementer med fullt komp.

Hans Christian «Basse» Andersen startet sin «trommiskarriere» allerede som femåring da han begynte i Speidermusikken. Siden da har han holdt fast i trommestikkene og slått seg gjennom 50 år i bandet Fatal og 49 år i Arendal Ungdomsmusikkorps. Han stiller opp og spiller der det trengs, noe som har ført ham til mang en scene i forskjellige musikalske settinger rundt om i og utenfor distriktet.

Arendal Mannskor er et tradisjonsrikt mannskor med mer enn 90 års virksomhet. De hadde 90-årsjubileum i 2018 og har gjennom årene gledet distriktet med sin gode mannskorsang. Koret har et bredt repertoar fra forskjellige epoker i musikklitteraturen.
Arendal Mannskor ivaretar norsk mannskortradisjon, hvor sangglede og musikalsk kvalitet forenes med vennskap og sosialt samvær.

Per Oddvar Rosmo er fra Arendal og spiller sekkepipe. Han spiller i forskjellige grupper bl.a. Arendal internasjonal Pipeband sammen med Steinar Modalen. Per spiller også i The Claddagh (hovedsakelig musikk fra Irland). På konserten spiller Per «Scottish Highland Bagpipe» sammen med Steinar Modalen på skarptromme i samspill med mannskor og trekkspillorkesterorkester.

Steinar Modalen spiller i forskjellige grupper og er leder for Jahn Teigen Museum i Tønsberg og har arbeidet mye med Jahn Teigens musikk.

About the author

Per Jørund Grøthe