Knut Buen og Håvard Svendsrud trio på turné

12-11-2018

SPILLER: I slutten av november blir det konserter med disse karene.

Den folkekjære hardingfelespillemannen Knut Buen og trekkspiller Håvard Svendsrud med trio skal i slutten av november holde tre konserter rundt om i landet.

Buen og Svendsrud etablerte sitt samarbeid i 2016 i forbindelse med markeringen «Kåre Korneliussen 100 år». Konserten den gang ble en enorm suksess, og har i ettertid blitt en stor hit også på Youtube. De to musikerne har siden fortsatt sitt samarbeid med flere konserter, og gleder seg denne høsten til å møte publikum på Kongsberg, Vinstra og Sjøholt.

Akkompagnementet på denne turnéen er det to legender i norsk musikkliv som skal stå for. Gitarist Rolf Erik Syversen, fra blant annet Arnt Haugens «Husker du?»-orkester i NRK – og mangeårig symfoniker Svein Haugen på kontrabass, er det som spiller med Svendsrud og Buen på konsertene i november.

På alle konsertene vil det være lokal medvirkning. Kongsberg Trekkspillklubbs toraderlag, som tidligere i sommer vant Landsfestivalen i gammeldansmusikk, vil medvirke på Lågdalsmuseet. På Vinstra tar Fron Trekkspelklubb del i konserten, bl.a. med komposisjoner av Oddvar Nygård. Ørskog Trekkspelorkester vil medvirke på konserten på Sjøholt.

Konsertprogrammet består av både slåttespill, runddansmusikk og trekkspillperler, og vil ha et spenn fra Lars Fykerud til Nicolo Paganini. Alle musikerne, med Knut Buen i spissen, bidrar med å binde det hele sammen verbalt.

Konsertene gjennomføres med støtte fra Norsk Kulturfond.

23. november: Lågdalsmuseet, Kongsberg
24. november: Inntunet, Vinstra videregåande skule