1.400 på mesterkonsert i Operaen

12-11-2018

LENDMENN: Brødrene Bjørn Kåre (fele og bratsj) og Mads Erik Odde (trekkspill), faren deres Bjarne Odde (kontrabass) og slektningene Steinar Odde (gitar) og Øyvind Sandum (durspill) utgjør Lendmenn, og de var å høre i Operaen. (Foto: Per J. Grøthe)

Det ble fullt hus i Operaen i Oslo, dvs. rundt 1.400 publikummere,  da det ble invitert til mesterkonsert i går kveld. Vi fikk oppleve blant andre vinnerne fra Landsfestivalen i gammeldansmusikk og Landskappleiken, og ikke minst trekkspilleren Ole Nilssen fra Løten - som nå kan smykke seg med tittelen "Årets unge folkemusiker".

Blant andre aktører nevner vi Lendmenn, som også har mange seirer å se tilbake på. I år vant de gruppespelet under Landsfestivalen i gammeldansmusikk. Lendmenn består av brødrene Bjørn Kåre (fele og bratsj) og Mads Erik Odde (trekkspill), faren deres Bjarne Odde (kontrabass) og slektningene Steinar Odde (gitar) og Øyvind Sandum (durspill). Under konserten i Operaen spilte de "Go'leiken åt Sætra", en tradisjonell skotsk.

Ellers nevner vi de unge og dyktige Stian Barlund Nicolaisen og Even Offerdal Bakken på torader og trekkspill. De vant samspel junior på Landsfestivalen i gammeldansmusikk. Denne gang fikk vi høre "Kristin", sjømannsvals av Carl Jularbo (bildet under).

Det var kort og godt høyt nivå på musikerne og danserne og et velregissert arrangement. Vi kommer tilbake til flere aktører og mye mer av både tekst og bilder fra mesterkonserten i Trekkspillnytts desembernummer.