«Aktiv weekend» til «Merket» - med aktiviteter og flott dansemusikk

03-09-2018

Brenni`s består av følgende dyktige musikere: Tor Sannerud, fele, Ottar Johansen og Kjell Brenni, trekkspill, Idar Rand, bass, og Gunnar Gundersen, gitar.

Vi har i mange år arrangert såkalte «Aktiv weekend»-turer til Røde Kors-senteret «Merket», beliggende i Tisleidalen, Valdres. Ca. 200 km fra Oslo.

Årets tur var den 28. i rekken, og det var med hele 70 deltakere! Det er med «godt voksne» mennesker, som ønsker å være med på en opplevelsestur med forskjellige aktiviteter. Aktiviteter man selv bestemmer, samt lengde og intensitet på disse. Turen går med buss (noen kjører selv), og på «Merket» er det usedvanlig fint å være. Det er hyggelig betjening, god service og meget god mat.
De fleste deltakerne er folkedansere, mange er svært gode til denne type dans, og som synes det er topp å danse såkalt «nygammel dans». Derfor er musikken veldig viktig.

Vi har alltid hatt med flott nygammel dansemusikk. I 20 år var «Stomperudlaget» med. Da dem ga seg, var vi i tvil. Hva gjør vi? Vi var jo svært fornøyde med «Stomperudlaget», med Erik Jødahl i spissen. Så viste det seg at Tor Sannerud, som er en meget god felespiller, også spilte i den gang «Kjell Sigmund`s» med Kjell Brenni som leder. Dermed var vi heldige, og fikk med «Kjell Sigmunds» videre! Etter 5 år ga Sigmund seg, og dermed kom Ottar Johansen med fra i år. Samtidig endret gruppa navn til «Brenni`s», fortsatt med Kjell Brenni som leder. Vi kan IKKE få fullrost denne musikk gruppa! Super nygammel dansemusikk, som: vals, reinlender, polka, masurka, hambo, snoa, pols, swing, tango og annet. Mao. et bredt spekter av dansemusikk. Dansegulvet var fullt besatt hele kvelden, og det er et bra tegn på god dansemusikk! Derfor får også «Brenni`s» velfortjent applaus! «Brenni`s» anbefales på det varmeste!

I tillegg til dans, både fredag og lørdag kveld, er deltakerne i aktivitet også på andre områder. Noen går på ski i flotte preparerte skiløyper, andre prøver spark, og andre går på bena, eller bare slapper av. Noen liker også og «å boltre seg» i utendørs badestamp, som er til gratis benyttelse. Fra neste vintersesong får Merket også en flott akebakke med eget trekk.

«Aktiv weekend» på Merket er «årets opplevelse», som vi håper vi kan fortsette med i årene fremover. «Limet» i det hele, er den suverene dansemusikken vi har med, nemlig «Brenni`s».

Else og Idar N. Thorstensen, Strømmen