Balkanmusikk – på jakt etter norske røtter

14-05-2018

Her er det Jovan Pavlovic som instruerer.

Ei helg i vinter ble det gjennomført kurs i balkanmusikk ved Molde kulturskole. Kurset var helt fullt, med 16 deltakere. Jovan Pavlovic var instruktør på kurset, med Jasmina Zivic som hjelpeinstruktør.

Av Raymond Gjelsten

Kurset var beregnet for norske folkemusikkutøvere og andre interesserte, og åpen for utøvere av alle typer instrument. Det var påmeldte fra hele Møre og Romsdal, i tillegg til èn deltaker fra Sogn og Fjordane. I tillegg til trekkspill, var også instrumentene: bass, gitar, klarinetter, fløyte, slagverk, perkusjon og bouzouki representert. Vi fikk mange tilbakemeldinger på at dette bidro til en ekte bandfølelse. Det var Møre og Romsdal Folkemusikklag som arrangerte kurset i samarbeid med Arnt Inge Sæter fra Molde kulturskole. Arnt Inge har i tillegg til ca.ti egne trekkspillelever, også tidligere holdt en rekke vellykkede seminar for barn og unge i NTL-regi på Skaret Turistsenter i Fræna kommune.

Instruktørene Jovan Pavlovic er født og oppvokst i Beograd/ Serbia, i dag bosatt i Trondheim. Er utdannet ved NTNU Musikkonservatoriet, i tillegg til musikkutdannelse fra Serbia. Han er komponist, og er blant landets mest anerkjente og aktive profesjonelle trekkspiller. Jovan har jobbet aktivt med å utvikle relasjoner og utvekslinger mellom Norge, Palestina og de Balkanske landene. (Fra hans hjemmeside www.jovanpavlovic.com/)

Jasmina Zivic er fløytelærer ved Molde kulturskole var hjelpeinstruktør på kurset. Jasmina er også fra Serbia og har bodd Norge i 9 år. Hun har vært profesjonell musiker i både i Stavanger og Trondheim symfoniorkester.

Kort foredrag om balkanmusikk
Som innledning til kurset, fikk vi først en kort presentasjonsrunde av hver enkelt deltaker, og musikalske interesser. Jovan fortalte litt om folkemusikkens rolle på det balkanske kontinentet, og tok for seg noen likheter og ulikheter med den norske folkemusikken. Før selve spillingen kom i gang, ble det øvet på såkalte skjeve taktarter, som er vanlige i bl.a Sør-Serbia, Makedonia og Bulgaria. Intrikate taktarter ble klappet og sunget, til godfoten var på plass.

Alle sammen med
I løpet av de to dagene vi hadde til rådighet, rakk vi å øve inn Ajde Jano i 7/8, Niska Banja i 9/8 og Uzicko Kolo i 4/4. Melodiene ble presentert med og uten ornamentikk. De ivrige deltakerne var flinke til å stille spørsmål, og etter hvert begynte låtene å sitte. Uten at noe var arrangert på forhånd fikk vi høre noen legge på ornamenter, rytmefigurer og terser. Balkanmusikken har masse energi, og for å få utløp for all energien forslo Jasmina å dra i gang litt Serbisk dans (kolo). Dette er en ringdans ofte brukt i bryllupsfeiringer, og kan ofte pågå i flere timer. Kolo går i 4/4, og kan minne mye om norsk reinlender eller pariserpolka. Allerede etter ca.5 min ble det så hett at brannalarmen ble utløst! Da passet det fint å ta lunsj.

Sosialt samvær
Molde kulturskole holder til i helt nye lokaler bare et lite steinkast fra Molde sentrum. Både lørdag og søndag ble det bestilt felles lunch på en av byens nærliggende retauranter, «Hos Gyda». Dette ble et koselig avbrekk, hvor vi fikk strekke litt på bena og nye vennskap ble etablert. Mange tilreisende benyttet byens overnattingstilbud, og på lørdagskveld ble det også arrangert en liten byvandring for de som ønsket det. Trivselsfaktoren var veldig god, og kurset ble så populært at det allerede er planlagt et nytt kurs til høsten.

Etter kurset holdt vi en liten fremføring av stoffet vi hadde jobbet med, før Jovan slapp til med en mini-konsert helt til slutt. Vi fikk høre hans egne komposisjoner «Five» og «Maschke» før han avsluttet med trad.låta «Ah Ya Bibi», i form etter Fanfare Ciocärlia.