Konserter og mesterklasse på NMH

02-03-2018

Teodoro Anzellotti kommer til Norges musikkhøgskole 13. og 14. april.

Det skjer mye på trekkspillfronten ved Norges musikkhøgskole i Oslo fremover. Her kommer en oversikt over det som skjer de neste månedene.

Tirsdag 13. mars i Levinsalen kan man høre studentene ved NMH på deres halvårlige klassekonsert. Her får vi høre et bredt spekter av hva som spilles på trekkspill på Musikkhøgskolen. Disse konsertene bruker å være veldig populære, og man håper at folk stiller opp også denne gang for å høre fremtidens utøvere.

Den 13. og 14. april kommer det celebert besøk. Teodoro Anzellotti vil holde mesterklasse og konsert ved NMH, og han er virkelig en gjest man gleder seg til å ha. Han er kjent verden over som artist, forsker og lærer, og har turnert verden rundt. Av orkestre han har vært solist med, kan nevnes BBC Philharmonic, Staatskapelle Berlin, Orchestre de Opera National de Paris, Tonhalle Orchester Zürich og Amsterdam Sinfonietta. Han har fått mer enn 350 verker skrevet til seg, og av komponister han har samarbeidet med om dette, finner vi blant andre storheter som Georges Apergis, Luciano Berio, Vinko Globokar, Toshio Hosokawa, Mauricio Kagel og Rebecca Saunders. Tallrike plateinnspillinger har han også gjort, med verker av J. S. Bach, D. Scarlatti, E.Satie, M. Pintscher, J. P. Rameau, J. Cage og G. Ligeti og mange andre.

Anzellotti har vunnet mange priser for sin utøvergjerning, blant annet Instrumentalist of the Year ved International Award Classic 2011, Gramophone Editor's Choice og Cannes Classical Award. Han underviser ved Bern University of Music i Sveits og University of Music i Freiburg (Tyskland).

Avslutningen på sesongen vil bli eksamenskonserten til Asta Soffia Thorgeirsdottir den 11. juni, der hun vil presentere et spennende program for oss. Dette er hennes fjerdeårs bacheloreksamen.

Mer info om arrangementene/konsertene på https://nmh.no/arrangementer