Hovedsiden

Flere hedres i Gammeldansens Hall of Fame

Resultatet av årets avstemning til Gammeldansens Hall of Fame er klart.

Blant aktive utøvere ble det utnevnt to æresmedlemmer. Flest stemmer ble gitt til Jon Faukstad og Arnstein Moen m/Arnsteins (bildet). I gruppen post mortem var det Arnt Haugen og P.A. Røstad m/Hilmar Alexandersen som fikk flest stemmer. I gruppen skandinav utenfor Norge var det Benny Andersson som ble kåret.

- Vi skal gjennomføre tre konserter i forbindelse med utdelingene, og den første vil bli avholdt fredag 16. juni med konsert av Arnstein Moen og Arnsteins. Det blir også Arnt Haugen-konsert med Håvard Svendsruds Trio. Denne trioen består av Håvard, Rolf Erik Syvertsen og Bjørn Arild Aksnes. Neste konsert vil finne sted 28. juli med Jon Faukstad og Sven Nyhus med musikere. På programmet står også P.A.Røstad med blant annet musikk av Hilmar Alexandersen. Siste konsert er planlagt avholdt 8. september, men her er ikke programmet helt klart så langt, forteller Jan Erik Steen, som står i spissen for både Norsk radio- og fjernsynsmuseum i Selbu og Gammeldansens Hall of Fame.

Ifølge Steen ble det nominert ca. 20 utøvere i hver gruppe i forbindelse med årets utgave av Gammeldansens Hall of Fame. Etter et par runder ble dette redusert til fem prioriterte i hver gruppe. Her fremkom resultatet etter avstemming av en utvalgt folkejury, gjennom nettsidene til Trekkspillforbundet og gjennom nominasjonskomiteeens prioriteringer.

Dele

Besøkende