Hovedsiden

Fengende flott fingerspill

Svenningdal Gammeldansklubb
I overkant av 100 spillemenn og kvinner hadde satt hverandre i stevne da det ble arrangert DM på trekkspill i Brønnøysund i helga. Det rykket nok i mange danseføtter etter hvert som timene gikk og aktørene fikk presentert deler av sitt repertoar.

Distriktsmesterskapet ble i år lagt til Brønnøysund og det er fem år siden det ble arrangert her sist. 110 spillemenn og kvinner hadde meldt sin interesse og de kom fra hele distriktet. Vi fikk blant annet oppleve Svenningdal Gammeldansklubb (bildet)

Det er et litt spesielt år for arrangørklubben. I år er det 40 år siden Velfjord Trekkspillklubb ble dannet, 30 år siden Nordstrømmen trekkspillklubb ble dannet og det er i år 15 år siden vi slo oss sammen til en klubb. Til tross for aldersforskjellen i klubben, så har vi holdt sammen og har det fortreffelig i lag. I år er det nok noen færre spillere enn tidligere år og det skyldes nok at det rekrutteres færre spillere nå enn tidligere. Men at det er færre spillere har ikke resultert i et lavere musikalsk nivå, snarere tvert om. Her har det, både fredag og lørdag, blitt vist stor musikalitet, sier leder i Nordstrømmen og Velfjord trekkspillklubb, Steinar Hansen.

Bekrefter høyt nivå
Også dommerpanelet forteller at det i år var et høyt nivå på deltakerne. Dommerne i år var Per- Olaf Green, Bjarne Myrvang, Trine Lise Vollen, Hilde Fjerdingøy og Odd Arne Halaas. Alle disse har erfaring innen denne sjangeren og har tung musikalsk utdannelse.

Her var det mye bra og vi er positivt overrasket over nivået. At det er færre deltakere enn året før har ingen betydning, nivået er skyhøyt og det vanskeliggjør selvsagt våre avgjørelser. Spriket har vel aldri vært så lite som i år. Det er aldri enkelt å dømme, men vi fem dommere er godt samstemte i våre avgjørelser. Det finnes ikke noe entydig fasitsvar, men vi holder oss innenfor gitte rammer. Helheten i utførelsen har mye å si for hele bedømmelsen, sier dommerne som i skrivende stund ikke ville ut med vinnerne i de ulike klassene.
Dommerne hadde ingen enkel oppgave. Det skulle bedømmes i 5 ulike klasser. Alt fra underholdningsmusikk til åpen klasse. Vanskelighetsgraden steg i takt med hvilke divisjoner den enkelte gruppe tilhørte og dette gjorde dommeroppgavene vanskelige.

Historisk åpning
Det var nok mange som ble overrasket under lørdagens åpning. For første gang ble et distriktsmesterskap åpnet med joik.

Jeg visste ikke helt om jeg turde dette, men ble utfordret av Steinar Hansen til å åpne showet. Noe usikker var jeg, men tenkte at dette ikke var en konkurranse jeg skulle delta i og tok derfor utfordringen. Å stå helt alene på scenen slik var litt skummelt, men jeg er opptatt av at alle skal ta vare på sin kulturarv, og et gjør jo musikerne her og da var det enkelt for meg å vise min musikalske kultur. Det gikk helt fint, og jeg nå stolt av å få æren av å åpne showet, sier Marit Eira Fallås som stilte i vakker samedrakt under sin utførelse.

Fullt trøkk hele dagen
Det var stor stemning og godt humør under hele tevlingen. Midt i var det innlagt en pause hvor deltakerne fikk kjøpt seg både middag og kaffe.

Uten de frivillige og ikke minst de som tok kjøkkenavdelingen hadde dette blitt en vanskelig oppgave. Det er mye som skal gjøres og jeg må få fullrose de som frivillig stilte opp på både kjøkkentjeneste og annen dugnad for å få dette i havn, sier en fornøyd Steinar Hansen som forteller at det har vært full trøkk hele dagen.

(Tekst og foto: Norma Moen)

Flere bilder i kommende nummer av Trekkspillnytt og på NTLs Facebook-side.

Dele

Besøkende