Hovedsiden

Frode Haltli med «Grenseskogen»

I Frode Haltlis nyskrevne verk «Grenseskogen» tar et stjernelag av musikere oss med til et særeget og mytisk sted hvor man kan lytte seg både bakover og framover, mot øst og mot vest i musikken! Konsert i Oslo 15. september og Trondheim 30 .september.

Svenske Emilia Ampers nøkkelharpe resonnerer en flere hundre år gammel tradisjon, og i lekent samspill med Frode Haltlis trekkspill kan det minne om tradisjonell folkemusikk fra Skandinavia. Men to slagverkere bringer inn klanger man ikke finner i den tradisjonelle folkemusikken vår, og musikken tar andre retninger nesten uten at man merker det. Det hele framføres midt i rommet med publikum på to sider. Via komposisjon og improvisasjon gir verket nye perspektiver på hva folkemusikk kan være idag. Stykket ble først fremført som tingingsverk på Osafestivalen i høsten 2015, men presenteres nå i en ny og utvidet versjon.

Medvirkende: Frode Haltli - akkordeon, Emilia Amper – nøkkelharpe, Håkon Stene - perkusjon og Eirik Raude – perkusjon. (I Trondheim erstatter Birger Mistereggen Håkon Stene på perkusjon.)

Konserten i Oslo torsdag 15. september går på Riksscenen/Ultima. Konserten i Trondheim fredag 30. september går under Trondheim Kammermusikkfestival.

(Foto: Geir Dokken)

Dele